A körforgalmakkal kapcsolatos tudnivalók

3. A spirális és a turbó körforgalom

A párhuzamos közlekedésű úton haladva már az előjelző tábla jelzéséből is felismerhető a spirális vagy a turbó körforgalom, ez ugyanis már előre jelzi a körforgalom megközelítése esetén mely sávokból érkezve, mely irányokba haladhatunk tovább.

A spirális és a turbó körforgalom forgalmi szabályai megegyeznek, a különbség a körforgalom úttestén lévő forgalmi sáv kialakításában van. (A spirálisnak csökkenő sugarú íve, a turbónak állandó sugarú íve van.)

A spirális és a turbó körforgalom jellemzői:

  1. A körforgalom úttestén egynél több sáv van.

  2. A behaladás előtt a továbbhaladási irány figyelembe vételével a megfelelő sávba kell sorolni.

  3. A behaladó forgalom a körpálya legfeljebb két sávjának ad elsőbbséget.

  4. A körpályán nem lehet sávot váltani.

  5. A körpályáról csak az előre kiválasztott sávból lehet kihajtani.

A spirális és a turbó körforgalom forgalmi rendjének bemutatása a szolnoki 4. sz. úton kiépítésre került körforgalom segítségével fog történni. Ebben a csomópontban minden benne van valamennyi megközelítési irányból, amellyel a közúton közlekedő találkozhat.

1. Szolnok belterülete felől érkezve

Bár a körforgalom felé haladó út nem párhuzamos közlekedésű, azonban a körforgalom előtt 50 méterre kiszélesedik két sávosra.

A Budapest irányába haladók a külső sávból a körforgalom külső sávjába érkeznek, és azt rögtön az első kihajtónál el is hagyják. Az úttestbe beépített betonelemek nem is engedik részükre a körforgalmon belüli továbbhaladást.

Az üdülőterület, illetve a Debrecen irányába tovább haladók a belső forgalmi sávból megközelítve a körforgalmat, a körforgalom belső forgalmi sávjába érkezhetnek. E sávban továbbhaladva lehetséges a kihajtás az üdülőterület irányába, vagy a következő ágon kihajtva Debrecen irányába, a külső forgalmi sávba érkezve.

2. Üdülőterület felől érkezve

Az üdülőterület felől érkezve egy forgalmi sáv közelíti meg a körforgalmat. Már az útburkolati jel is utal rá, hogy ebből a sávból mindhárom kihajtó ág elérhető lesz számunkra.

Ha Debrecen irányába kívánjuk folytatni utunkat, a külső forgalmi sávba kell érkezni, és a körforgalmat rögtön az első kihajtónál el is kell hagyni.

Ha Szolnok vagy Budapest irányába szeretnénk haladni, akkor a belső forgalmi sávba kell érkezni. Ebben az esetben a külső forgalmi sávból hagyható el a körforgalom.

3. Budapest irányából érkezve

A Budapest irányából érkezőket időben, egyértelműen tájékoztatják a táblák a továbbhaladási lehetőségekről. Két forgalmi sávból közelíthető meg a körforgalom.

A külső forgalmi sávból érkezők mehetnek tovább az üdülő terület és Debrecen irányába, kizárólag a külső forgalmi sávból elhagyva a körforgalmat.

Akik a belső sávból közelítik meg a körforgalmat, azok kötelesek a belső forgalmi sávba érkezni. A Debrecen irányába haladók ekkor a belső forgalmi sávból hagyhatják el a körforgalmat a beton elemekkel párhuzamosan haladva. (Ezáltal gyakran előfordul az a helyzet, hogy egyidejűleg ugyanabban az irányba két jármű is folytatja útját.

Akik Szolnok irányába, a harmadik kihajtónál folytatják útjukat, a külső forgalmi sávból tehetik meg, mivel a forgalmi sáv vonalvezetése által külső forgalmi sávba kerültek. Ugyanis elhaladtak egy a körforgalom belső ívén kialakított sávkeletkezés mellett.

4. Debrecen irányából érkezve

A Debrecen irányából közlekedők, három forgalmi sávos úton érkeznek a körforgalom irányába.

A külső forgalmi sávon haladók a körforgalom igénybevétele nélkül a "surrantó" sávon (melynek hivatalosan definiált megnevezése nincs), haladhatnak Szolnok irányába.

A második (középső) forgalmi sávban haladók haladhatnak Szolnok irányába (ha nekik így szimpatikusabb) az első kihajtót elhagyva, vagy Budapest irányába a külső forgalmi sávból.

A harmadik (belső) forgalmi sávból a körforgalom belső forgalmi sávjába érkezve a második kihajtónál Budapest irányába a belső forgalmi sávból lehetséges a kihajtás, illetve az üdülőterület irányába folytathatja az útját.

A szolnoki körforgalom a fent leírtak alapján alkalmazható, de az itt leírtak érvényesek valamennyi spirális vagy turbó körforgalom igénybevétele esetén. E csomópontban felelhető mindenféle forgalomszervezési megoldás, ezért választottuk ezt bemutatásra.

<- 2. A körforgalom megközelítése, és az azon való továbbhaladás





© Kotra Kft.